Hver dag gjør vikarer som leger, sykepleiere og helsefagarbeidere en uvurderlig innsats innen helse- og omsorgssektoren over hele Norge. For å anerkjenne disse hverdagsheltene, gir Bonliva en månedlig utmerkelse til vikarer for sin eksepsjonelle innsats — i april gikk månedens vikar til lege Ionatan.
Ionatan har vært på en bemerkelsesverdig reise, fra å ha flyttet fra Romania til å etablere seg i Sverige, til og senere utforske arbeidslivet i Norge. Ionatan og hans familie flyttet til Sverige på jakt etter nye muligheter — noe som førte til en periode med intens læring og tilpasning.
— Da vi kom hit i 2019 måtte jeg først vente på min legeautorisasjon, og mens jeg ventet forbedret jeg mitt svenske språk. Da autorisasjonen kom, begynte jeg å jobbe på en helsestasjon, forteller Ionatan. Han reflekterer over de første stegene i sitt nye hjemland og de hindringene han har overkommet siden:
— Språket var en utfordring i begynnelsen, men det er slike ting man må komme gjennom når man kommer til et nytt land, i tillegg til å lære seg både rutiner og arbeidet. Det er viktig å tilpasse seg, og jobben har virkelig hjulpet meg mye med språket.
Som allmennlege er vi pasientens første kontaktpunkt, og det er avgjørende at vi stiller riktig diagnose for pasientens videre behandling.
— Da vi kom hit i2019 måtte jeg først vente på min legeautorisasjon, og mens jeg ventetforbedret jeg mitt svenske språk. Da autorisasjonen kom, begynte jeg å jobbe påen helsestasjon, forteller Ionatan. Han reflekterer over de første stegene isitt nye hjemland og de hindringene han har overkommet siden:
— Språket var enutfordring i begynnelsen, men det er slike ting man må komme gjennom når mankommer til et nytt land, i tillegg til å lære seg både rutiner og arbeidet. Deter viktig å tilpasse seg, og jobben har virkelig hjulpet meg mye med språket.
Første møtet med Bonliva
Det var Svante Larsson, operativ sjef hos Bonliva Norge, som først var der da Ionatan skulle søke seg inn til bemanningsverdenen. Deres første møte etterlot et varig inntrykk av åpenhet og støtte. Mens Ionatan utforsket forskjellige bemanningsalternativer, var Bonliva en støtte hele veien.
— Da jeg kom i kontakt med Svante var han veldig klar og ærlig fra første stund. Mens jeg undersøkte og sammenlignet ulike bemanningsbyråer, var han der og tilbød masse hjelp siden dette var mitt første oppdrag i Norge. De andre byråene ba meg ordne eget bosted, reise og Buypass ID, men Svante sa at de skulle hjelpe til med alt. 'Du trenger ikke bekymre deg, vi ordner alt', sa han. Det fikk meg til å føle meg trygg, og Bonliva har virkelig holdt det de lovet, forteller Ionatan.
Vikarrollen har ikke bare forbedret Ionatans økonomiske situasjon, men også forsterket hans ferdigheter som lege.
— Å arbeide med et stort antall pasienter har gjort meg raskere og mer effektiv. Det har virkelig utvidet min kompetanse, sier han.
Kjernen i yrket
— Som allmennlege er vi pasientens første kontaktpunkt, og det er avgjørende at vi stiller riktig diagnose for pasientens videre behandling. Noen ganger er det ikke behandling som kreves, men en samtale kan være alt som trengs for å hjelpe. I mitt yrke kan samtalen noen ganger utgjøre behandlingen. Å kunne hjelpe andre mennesker er det beste med jobben min, reflekterer Ionatan.
Han understreker også den omfattende kunnskapen som kreves i hans rolle:
— Vi må også ha bred kunnskap om forskjellige patologier. Du kan måtte håndtere alt fra små kirurgiske inngrep til hudproblemer, og også behandle hjertepasienter. Det er en enorm bredde og uten tvil tøft å måtte lære så mye om alt — men det er nettopp den bredden av kunnskap jeg vil fortsette å bygge på som allmennlege resten av mitt liv, forteller Ionatan avslutningsvis.